Choď na obsah Choď na menu
 


História trate 121 Nové Mesto nad Váhom – Veselí nad Moravou

17. 3. 2009
Budovala sa v rokoch 1923 až 1929. Stavba bola rozdelená do dvoch etáp - prvá bola úsek Veselí nad Moravou - Myjava a druhá Myjava - Nové Mesto nad Váhom. Rozhodnuté bolo tak kvôli geologickým podmienkam a náročnosti terénu. Na trati sa nachádzajú tri tunely - Generála M.R.Štefánika, Poriadsky, Čachtický a päť veľkých viaduktov - Lipovský, Devánsky, Myjavský, Papradský a Lipovecký. Najdlhší z nich je Papradsky viadukt, ktorý má dĺžku 253,9 metrov a výšku 27metrov. Najdlhší tunel Generála M.R.Štefánika má dĺžku 2423 metrov. Krátko bol najdlhší na sieti tratí ČSD.

 

Obrázok

Papradský viadukt tesne po dokončení

 

 

Obrázok

Tunel Generála Milana Rastislava Štefánika zo slovenskej strany

 

 

 

Obrázok

Detail tunelu M.R.Š.

 

 

 

Obrázok

Razenie Čachtického tunelu

 

 

 

Obrázok

Násyp

 

Obrázok

Parný bager

 

 

Obrázok

Záťažová skúška mosta

 

Obrázok

Prvý vlak na stanici Myjava

 

Obrázok

Prvý vlak v Starej Turej 1.9.1929

 

Obrázok

Stanica Myjava počas výstavby

 

Vozbu všetkých vlakov na tejto krásnej trati v minulosti zabezpečovalo depo vo Veselí nad Moravou už od čias parnej trakcie až do rozpadu ČSD. Dnes to zabezpečuje SP Trenčianska Teplá na slovenskej strane a DKV Veselí nad Moravou na strane českej. Neodmysliteľnou súčasťou boli ťažké nákladné vlaky, v ktorých čele sa najčastejšie objavovali ťažké rušne ruskej výroby nesúce u ČSD označenie T679, známe tiež pod prezývkou "sergej". stretnúť dnes nákladný vlak na tejto trati je takmer nemožné a človek musí mať veľkú dávku šťastia. Väčšinou je na tejto trati možné stretnúť len manipulačný vlak v čele s rušňom rady 742 ZSCS.

 

Obrázok

742.387 s Mn vlakom na stanici Stará Turá dňa 27.6.2008

 

Obrázok

Detail roku dokončenia Čachtického tunelu

 

 

Obrázok

Čachtický tunel. Pohľad od Čachtíc

 

 

 

Obrázok

811.021 na Starej Turej 29.4.2008

 

 

Obrázok

810.387 "TONČA" vchádza do Starej Turej 24.2.2008

 

 

Obrázok

810.432 "LESSIE" pred vstupom do Čachtického tunela 11.5.2008

 

 

Obrázok

Lipovecký viadukt

 

Obrázok

811.007 za Starou Turou smer Papraď, 31.12.2008

 

Obrázok

Papradský viadukt v súčastnosti

 

Trať ŽSR 121 bola v minulosti jednou z najvýznamnejších spojníc medzi Slovenskou a Českou republikou. Po udalostiach spojených s rokom 1989 jej význam postupne ale isto začal upadať. Nedá sa predpovedať, aká budúcnosť ju čaká, ale jedno je isté, táto trať má dosť veľký potenciál nato, aby bola v budúcnosti využívaná tak ako v minulosti.

 

V letnom období sa chystá oslava výročia tejto trate, ktorá by mala prebiehať od júna do augusta. Oslavy by mali vyvrcholiť posledný augustový týždeň na Myjave. V rámci osláv by mal každý víkend jazdiť jeden pár historických vlakov z Veselí nad Moravou až do Starej Turej.

V Starej Turej vzniklo aj železničné múzeum, kde Vám dobrovoľníci sprostredkujú ešte viac informácií, ktoré sa týkajú tejto krásne trate.

 

Zdroj historických fotiek: Železničné múzeum Stará Turá

Autor textu a súčasných fotiek: Martin Majtán