História trate 121 Nové Mesto nad Váhom – Veselí nad Moravou
Papradský viadukt tesne po dokončení
Tunel Generála Milana Rastislava Štefánika zo slovenskej strany
Detail tunelu M.R.Š.
Razenie Čachtického tunelu
Násyp
Parný bager
Záťažová skúška mosta
Prvý vlak na stanici Myjava
Prvý vlak v Starej Turej 1.9.1929
Stanica Myjava počas výstavby
Vozbu všetkých vlakov na tejto krásnej trati v minulosti zabezpečovalo depo vo Veselí nad Moravou už od čias parnej trakcie až do rozpadu ČSD. Dnes to zabezpečuje SP Trenčianska Teplá na slovenskej strane a DKV Veselí nad Moravou na strane českej. Neodmysliteľnou súčasťou boli ťažké nákladné vlaky, v ktorých čele sa najčastejšie objavovali ťažké rušne ruskej výroby nesúce u ČSD označenie T679, známe tiež pod prezývkou "sergej". stretnúť dnes nákladný vlak na tejto trati je takmer nemožné a človek musí mať veľkú dávku šťastia. Väčšinou je na tejto trati možné stretnúť len manipulačný vlak v čele s rušňom rady 742 ZSCS.
742.387 s Mn vlakom na stanici Stará Turá dňa 27.6.2008
Detail roku dokončenia Čachtického tunelu
Čachtický tunel. Pohľad od Čachtíc
811.021 na Starej Turej 29.4.2008
810.387 "TONČA" vchádza do Starej Turej 24.2.2008
810.432 "LESSIE" pred vstupom do Čachtického tunela 11.5.2008
Lipovecký viadukt
811.007 za Starou Turou smer Papraď, 31.12.2008
Papradský viadukt v súčastnosti
Trať ŽSR 121 bola v minulosti jednou z najvýznamnejších spojníc medzi Slovenskou a Českou republikou. Po udalostiach spojených s rokom 1989 jej význam postupne ale isto začal upadať. Nedá sa predpovedať, aká budúcnosť ju čaká, ale jedno je isté, táto trať má dosť veľký potenciál nato, aby bola v budúcnosti využívaná tak ako v minulosti.
V letnom období sa chystá oslava výročia tejto trate, ktorá by mala prebiehať od júna do augusta. Oslavy by mali vyvrcholiť posledný augustový týždeň na Myjave. V rámci osláv by mal každý víkend jazdiť jeden pár historických vlakov z Veselí nad Moravou až do Starej Turej.
V Starej Turej vzniklo aj železničné múzeum, kde Vám dobrovoľníci sprostredkujú ešte viac informácií, ktoré sa týkajú tejto krásne trate.
Zdroj historických fotiek: Železničné múzeum Stará Turá
Autor textu a súčasných fotiek: Martin Majtán