História trate 121 Nové Mesto nad Váhom – Veselí nad Moravou
Papradský viadukt tesne po dokončení
Násyp
Vozbu všetkých vlakov na tejto krásnej trati v minulosti zabezpečovalo depo vo Veselí nad Moravou už od čias parnej trakcie až do rozpadu ČSD. Dnes to zabezpečuje SP Trenčianska Teplá na slovenskej strane a DKV Veselí nad Moravou na strane českej. Neodmysliteľnou súčasťou boli ťažké nákladné vlaky, v ktorých čele sa najčastejšie objavovali ťažké rušne ruskej výroby nesúce u ČSD označenie T679, známe tiež pod prezývkou "sergej". stretnúť dnes nákladný vlak na tejto trati je takmer nemožné a človek musí mať veľkú dávku šťastia. Väčšinou je na tejto trati možné stretnúť len manipulačný vlak v čele s rušňom rady 742 ZSCS.
Trať ŽSR 121 bola v minulosti jednou z najvýznamnejších spojníc medzi Slovenskou a Českou republikou. Po udalostiach spojených s rokom 1989 jej význam postupne ale isto začal upadať. Nedá sa predpovedať, aká budúcnosť ju čaká, ale jedno je isté, táto trať má dosť veľký potenciál nato, aby bola v budúcnosti využívaná tak ako v minulosti.
V letnom období sa chystá oslava výročia tejto trate, ktorá by mala prebiehať od júna do augusta. Oslavy by mali vyvrcholiť posledný augustový týždeň na Myjave. V rámci osláv by mal každý víkend jazdiť jeden pár historických vlakov z Veselí nad Moravou až do Starej Turej.
V Starej Turej vzniklo aj železničné múzeum, kde Vám dobrovoľníci sprostredkujú ešte viac informácií, ktoré sa týkajú tejto krásne trate.
Zdroj historických fotiek: Železničné múzeum Stará Turá
Autor textu a súčasných fotiek: Martin Majtán