Generálna oprava hnacieho dvojkolia M131.1443
Počas prevádzky v roku 2016 už bolo veľmi poznať, že s nápravovou prevodovkou nášho hurvínka nie je všetko tak, ako má byť. Hlučný chod, trhavé pohyby a iné "cukatúry" sprevádzajúce rozbehy aj vlastný priebeh jazdy vyvrcholily počas leta a po tradičnej akcii na Čangu sme dospeli k rozhodnutiu opätovne skontrolovať celkový technický stav prevodovky.
Nemilé prekvapenie prišlo v okamihu, kedy vypúšťaný olej z prevodovej skrine začal v záchytnej nádobe vydávať kovové zvuky - neklamný znak vnútorného poškodenia ozubeného prevodu. Po prefiltrovaní oleja nám zostalo na dlani pomerne veľa úlomkov zubov a trpký úsmev na tvári. Otázka čo a ako ďalej sa stala veľmi aktuálnou. Dlhodobo neriešený proces opráv nápravových prevodoviek, ktoré boli repasované poslednýkrát možno začiatkom 70.rokov 20.storočia, tak dostal nový impulz a situácia vyústila v jediné možné efektívne riešenie - nájsť výrobcu nového cyklopaloidného ozubenia Klingelnberg potrebného modulu a veľkosti. Nakoľko boli vyčerpané všetky možnosti výzisku formou kanibalizácie zo zachovaných vrakov na území bývalej československej federácie, hľadanie výrobných možností dostalo rýchlejší spád pri akútnej potrebe jednej sady. Boli sme teda prví, ktorí vstúpili na nezmapované územie opráv. Vzhľadom na jestvujúce časti výrobnej a opravárenskej dokumentácie sme našťastie nemuseli prácne vyrábať nové výkresy, ale použili sme pôvodný výkres. Niekoľkomesačné hľadanie potencionálneho výrobcu a opravcu napokon vyústilo v jediné možné riešenie - západočeskú firmu Gear Power s.r.o Nýřany, ktorej mottom sú opravy a výroba prevodoviek všetkých druhov a veľkostí. Celá operácia s pracovným názvom "guľový blesk" sa však nezaobišla bez spolupráce a podpory železničných firiem ZSSK Cargo Slovakia a ŽOS Zvolen. V neposlednom rade poďakovanie patrí aj členom spriazneného občianskeho združenia KHT Zvolen, ktorí okrem svojho drahého voľného času nezištne zapožičali náhradné dvojkolie počas opravy. Celá anabáza sa začala dňa 20.11.2016 prepravou nebohého hurvínka do depa v Trenčianskej Teplej pomocou našej novej klubovej posily – „orchestriónu“ M152.0160. Na tunajších zdvihákoch prebehlo vyviazanie poškodeného dvojkolia a dočasné nahradenie bežným dvojkolím, ktoré bolo počas prevádzky súčasťou bývalého lučenského hurvínka M131.107. Po takmer 30 rokoch tak dostalo šancu si opäť vyskúšať jazdu na trati. Vyviazané dvojkolie bolo pomocou cestného nákladného vozidla transportované do ŽOS Zvolen, kde prebehla demontáž ložiskových domcov, nápravových ložísk, prevodovej skrine a následné rozlisovanie diskov s obručami. V tomto stave bola náprava s prevodovkou opäť transportovaná k finálnemu opravcovi – firme Gear Power. Medzitým sa už pracovalo na výrobe nového kompletu ozubenia – teda pastorku a dvojici ozubených vencov. Počas kalendárnych mesiacov február a marec 2017 bola vykonaná samotná oprava prevodovky a repasia nápravy tak, aby bolo možné opätovne skompletovať celé dvojkolie v ŽOS Zvolen. To sa stalo začiatkom apríla 2017 a dvojkolie tak mohlo byť prevezené naspäť, tentoraz však do priestorov žilinského rušňového depa. Pomocou M152.0160 docestoval hurvínek dňa 22.4. do Žiliny, kde sa bezprostredne po príchode začal proces opätovného sprevádzkovania vozidla. Počas sobotňajšieho doobedia bol motoráčik opätovne vyviazaný na zdvihákoch, namontované opravené dvojkolie, skompletovaný pojazd s mechanickou brzdou a naspäť založená akumulátorová štartovacia batéria Nápravová prevodovka dostala novú polosyntetickú olejovú náplň 75W90, ktorá je kvalitatívne na ďaleko vyššej úrovni, ako pôvodná minerálna PP90. Po takmer 9 mesiacoch nečinnosti sa konečne ozvalo typické bublanie tatrováckeho motora a celý zvyšok dňa opätovne oživený hurvínek absolvoval jazdy v prísne dodržanom zábehovom režime na koľajisku žilinskej starej zriaďovacej stanice. Po ubehnutí prvých cca 42 km sa vrátil späť do depa. Na druhý deň absolvoval povinné váženie a nastavenie kolesových a nápravových tlakov na koľajovej váhe a s úderom 11:00 hod sa vydal na skúšobnú , 45 km dlhú cestu do Vrútok a späť. Počas tejto cesty panovalo naozaj aprílové počasie a tak sme okrem jesenného padania lístia absolvovali azda všetky ročné obdobia počas dvoch hodín. Na záver dňa si s „osemstodesinou“ vymenili úlohy a tentoraz už hurvínek dotiahol vlastnou silou svojho klubového kolegu do púchovskej základne. Odteraz je tak opäť pripravený plniť naše želania a vyčariť iskričky radosti v detských očiach malých cestovateľov.
P.S. Všetky uvedené fotografie budú čoskoro doplnené do fotogalérie vo vyššom rozlíšení.
New offer!
(Davidblody, 15. 7. 2021 20:01)